Bronislav Korda: Získávání exkluzivních žádostí od kvalifikovaných zaměstnanců jako řemeslný podnik

Pro řemeslníky je čím dál těžší najít dobrý personál. Aby bylo pátrání úspěšné, měly by řemeslné podniky dostat na palubu odborníka. Jedním z nich je Bronislav Korda, který zajišťuje, aby se kvalifikované řemeslné podniky každý den spojily se správnými specialisty. V rozhovoru nám vysvětlil, jak se dostal od sportu k živnostenskému sektoru, proč by měl být proces podání žádosti co nejjednodušší a jaké tipy dává firmám, aby se optimálně prezentovaly online. 

Pro řemeslné podniky, které hledají nové zaměstnance, je stále důležitější přehodnotit situaci. Protože známé metody jako doufání v doporučení nebo inzeráty v novinách už nevedou ke kýženému úspěchu. Pokud nejsou žádní zájemci, řemeslné podniky se často musí vzdát dalších zakázek, což má za následek ztrátu důležitých příjmů. Bronislav Korda na to má zcela jasný názor: „Potenciální zájemce musíte potkat tam, kde jsou aktivní – a to jsou stále častěji sociální platformy jako Facebook a Instagram. Reklamy v novinách a další tradiční metody brzy přestanou fungovat.“ 

Bronislav Korda tento trend brzy rozpoznal. Z dlouhodobého hlediska nevidí pro firmy jinou možnost, než přejít na internet, aby si zvýšily svůj vlastní profil a umístily se jako dobří zaměstnavatelé v regionu. Teprve pak budou následovat kvalifikovaní uchazeči a včasná úleva pro firmu. Bronislav Korda doprovází své zákazníky na této cestě každý den. Koneckonců, v řemeslných provozech je spousta neobjeveného potenciálu. „Konečně to chceme přenést do vnějšího světa a učinit řemeslné podniky opět atraktivní pro společnost.“ Bronislav Korda nám dnes vysvětlil, jak jeho metoda vypadá. 

Zpočátku jsou moji zákazníci skutečně skeptičtí, pokud jde o to, zda získávání kvalifikovaných pracovníků v odborných řemeslech může fungovat prostřednictvím online médií. Pokud jim však téma vysvětlíte jednoduchým a transparentním způsobem, tento pohled se rychle změní. Protože jejich cílovou skupinu – jedná se o pasivní uchazeče, kteří aktivně nehledají nové zaměstnání – lze oslovit zejména přes Facebook a další online platformy. 

Dobří specialisté se zaměstnáním si po práci určitě nesednou a projíždějí pracovní portály, aby viděli, co je nového nebo která firma aktuálně hledá zaměstnance. Většina lidí ale ve svém volném čase využívá Facebook a spol., bez ohledu na věkovou skupinu. Na těchto platformách se vám automaticky zobrazují volná pracovní místa. Pokud tomu řemeslní podniky rozumí, jsou většinou vždy ochotni si s námi domluvit schůzku.

Ve skutečnosti je status quo takový, že většina lidí pracuje pouze s tiskem. V některých případech má firma alespoň vlastní facebookovou stránku a něco tam bylo umístěno. Ale to není zaměření. V lepším případě moji zákazníci už alespoň pracují s pracovními portály. Kromě inzerátů v tradičních novinách se mnozí spoléhají také na ústní podání. Šéfové firem se snaží zjistit, který řemeslník je na současné pozici nespokojený.

Určitě jsou mezi vašimi zákazníky i firmy, které již na Facebooku zveřejnily volné pozice  , ale neuspěly. Jakým výzvám čelí?

Mnoho společností věří, že jejich zkušenosti s náborem na Facebooku jsou dostatečné. Pokud pak nejsou schopni obsadit svá volná místa, obviňují sociální sítě a mají pocit, že tato cesta nefunguje. Ani si neuvědomují, že je to jejich způsob, jak věci dělat. Rozšířeným problémem je například to, že většina z nich nemá profesionální proces žádosti o nábor na sociální sítě. 

Uchazeči se nemohou společnosti představit jednoduchým způsobem. Řada firem přitom přesně neví, jak svou cílovou skupinu oslovit. Vzniká tak začarovaný kruh – společnosti mají volná místa, která jsou volná velmi dlouho a jednoduše se nikdy nesejdou se svými požadovanými kandidáty. V tomto bodě začínáme a doprovázíme naše zákazníky krok za krokem ke kvalifikovanému personálu. 

Spolupráce s Bronislavem Kordou

Nejprve položíme základ naší spolupráce a nastavíme vše na Facebooku, Instagramu a dalších platformách – například Business Manager. Velkou výhodou reklamy na sociálních sítích je, že ji lze inzerovat způsobem specifickým pro daný sektor a zájmy. Pak už není náhoda oslovit lidi, kteří jsou aktivní na platformách z vašeho vlastního odvětví. Prostřednictvím cílené inzerce je u nás možné najít přesně ty specialisty, které hledáme. 

Pokud například společnost hledá elektrikáře, můžeme elektrikáře oslovit cíleným způsobem zadáním zaměstnání nebo odvětví a zájmů, které elektrikář obvykle má. Funguje to proto, že Facebook a Instagram fungují jako obrovské databáze. Denně sbírají uživatelská data a také je nakupují z externích platforem a vyhledávačů. Na základě informací, které poskytujeme o cílové skupině, jako jsou zájmy, zaměstnání a další body, Facebook přesně ví, které uživatele je třeba oslovit. 

Bronislav Korda doporučuje, aby byl proces podávání žádostí co nejjednodušší.

Optimální proces aplikace

Jak jsem již naznačil, proces žádosti by měl být velmi jednoduchý. V nejlepším případě, jako je tomu u našeho procesu podávání žádostí, umožňuje  uchazeči přihlásit se do společnosti za méně než minutu – a bez motivačního dopisu a bez životopisu. 

Ne, tím se to v tomto případě nezhoršuje. K vyfiltrování těch správných kandidátů používáme dotazník. Ptáme se, co lidé  v minulosti dělali, odkud pocházejí, jaké mají profesní zkušenosti a jaké školení absolvovali. Díky tomu hned víme, zda je uchazeč vhodný pro firmu a pozici i bez životopisu. Pokud nesedí, může si pak šéf firmy ušetřit starosti s kontaktováním uchazeče.

Jak zůstávám v obraze?

Na jedné straně je to samozřejmě praxe a každodenní testování, co funguje a co  ne. Již nyní dosahujeme skvělých výsledků s kampaněmi, které provozujeme. Stále se učím něco nového a jsem aktuální. Druhým zaměřením  jsou samozřejmě kurzy, školení a další vzdělávání, které navštěvuji. Hodně se učím od  profesionálů, kteří se v této branži pohybují dlouhou dobu. 

Pár tipů pro řemeslníky z řad našich čtenářů, kteří  chtějí své podnikání prezentovat atraktivnějším způsobem

Určitě nejcennější tip je následující: Většina řemeslných podniků má skvělou pracovní atmosféru. Máte dobrou interní komunikaci, zaměstnanci se cítí  příjemně a milují, jak vše probíhá. Jen o tom nikdo nic neví. Žádný potenciální nový zaměstnanec neví, jak moc je práce ve firmě zábavná  . Je proto velmi důležité autenticky zdůraznit přednosti společnosti. Snad stačí o společném firemním výjezdu informovat na Facebooku nebo v jiných médiích. Můžete také dostat zaměstnance před kameru a nechat je, aby vám řekli něco málo o tom, jak vypadá každodenní práce ve firmě a co každý den děláte.

Ještě další tipy

Potenciální zaměstnanci by měli vždy získat pocit, že všichni ve firmě drží spolu. Tolik kvalifikovaných pracovníků je aktivních ve firmě, která se jim nelíbí. Měli byste proto vědět, jaké výhody nabízí vaše vlastní společnost. Jinak prostě musí být samotná online přítomnost výraznější a větší. Webové stránky, kde jsou zveřejňovány kariérní příležitosti, by měly být standardem. Je důležité se na internetu vůbec najít a prezentovat. Dnes už nestačí znát vás jen z úst a doporučení. Poslední rada: Správný obrazový materiál hraje hlavní roli také na vašem vlastním webu a na sociálních sítích. Vše rozumně organizujte a používejte především aktuální obrázky, aby ne

Bronislav Korda o budoucnosti náboru zaměstnanců 

Společnost by měla vždy hledat dobré zaměstnance – i když zrovna nemá volné místo, které by bylo možné obsadit. Problémem by měl být i nábor  , pokud nechcete hned někoho zaměstnat. V opačném případě se rychle dostanete do dilematu , že musíte rychle najít nového zaměstnance, pokud se má za tři týdny postavit nová stavba.

Za prvé je to jednoznačně kvůli „chybě systému“, kterou nesleduje dostatek kvalifikovaných pracovníků. Ochota mladých lidí chtít se vyučit řemeslu drasticky poklesla. A nemyslím si, že v budoucnu dojde k velkému obratu, pokud stát nezasáhne masivně zvenčí. Věřím, že nábor bude v budoucnu probíhat hlavně online. Musíte vyzvednout lidi tam, kde jsou aktivní – a to jsou sociální platformy jako Facebook a Instagram. Reklamy v novinách a další tradiční metody brzy přestanou fungovat vůbec. Nevidím jinou cestu pro řemeslné podniky, než jít online, aby se zviditelnili. Rádi bychom vás tímto vývojem provázeli s velkou vášní.

Pokud chcete i vaše firma konečně obsadit všechny vaše volné pracovní pozice a již zbytečně neodmítat nové zakázky z nedostatku zaměstnanců, sjednejte si se mnou úvodní bezplatnou a nezávaznou konzultaci zde https://bronislavkorda.cz/ kde probereme vaši situaci a zda Vám můžeme pomoci.